čtvrtek 20. července 2017

Recenze: Audiokniha Švábi


Název - Švábi
Autor - Jo Nesbø
Překlad - Kateřina Krištůfková
Série, díl - Harry Hole #2
Délka nahrávky - 10 hodin 53 minut
Čte - Hynek Čermák
Režie - Jitka Škápíková

V thajském motelovém pokoji s utajenou eskortní službou byl nalezen norský velvyslanec s nožem v zádech. Vzhledem k tomu, že se jedná o vysoce postavenou osobu, vypukl na ambasádě obrovský poprask a povel z vyšších míst zní: případ se musí urychleně vyřešit a nejlépe bez skandálu na veřejnosti. Z toho důvodu je Harry Hole po svém úspěchu v australském městě Sydney znovu vyslán do zahraničí, tentokrát do města smogu a nepředvídatelné dopravy, do Bangkoku. Vraha ale není vůbec snadné najít - nezanechal po sobě totiž žádné stopy a případ nemá ani žádné podezřelé...

Druhý případ Harryho Holea

Po skvělém poslechovém zážitku z prvního dílu, který se odehrává v Austrálii, jsem se opět po roce vrátila k této detektivní sérii a s nadšením se pustila do dalšího případu s názvem Švábi. Mé nadšení ale netrvalo příliš dlouho, jak mi potvrdily i názory ostatních, že se jedná o jeden z nejslabších dílů, ne-li o ten nejslabší...

Co se týče audioknihy jako takové, nemám sebemenší výtku. Nahrávka celé knihy je rozdělena do většinou kratších 53 kapitol, které se časově pohybují zhruba mezi 10 až 30 minutami, což je dle mého ideální rozmezí. Každá jednotlivá kapitola je oddělena od té další hudební stopou, aby posluchač dokázal rozpoznat začátek a konec daného úseku. Zvuk je opět velice kvalitní, díky čemuž si posluchač může audioknihu ještě o něco lépe vychutnat.

U předešlého dílu jsem měla několik poznámek k herci, Hynku Čermákovi, který audioknihu namluvil. Tentokrát jsem ale nezaznamenala žádné chyby - ba naopak, byla jsem nadšená! Jeho drsnější hlas dodává příběhu hrubší a temnější ráz a celkově dokresluje atmosféru. Musím uznat, že Hynek je pro tuto pozici v tomto žánru jako stvořený!

Přesuňme se už ale k příběhu, který má na svědomí norský spisovatel Jo Nesbø. Oproti knize Netopýr to byl bohužel opravdu skok dolů. Audiokniha Švábi nám přináší méně zajímavější děj, méně zamotanější případ a obrovské množství asijských jmen všemožných postav, která se mi po chvíli pletla dohromady, tudíž jsem si musela sepsat seznam, abych se dokázala zorientovat. Samotné vyšetřování, kdy Harry přichází na jednotlivá vodítka, je sice vskutku pozoruhodné, ale bohužel to nedokáže utáhnout celý děj, abych příběhu dala plný počet.

Co se mi ale opravdu líbí, je to, že spisovatel ve svých knihách využívá prostředí jiných států, které se mi prostřednictvím poslechu či čtení dokáží zase o něco přiblížit. Tentokrát nás vítr zavál do thajského Bangkoku, kde je naprosto nepředvídatelná doprava a prostituce na denním pořádku. Musím se přiznat, že jsem původně o tomto městě měla naprosto jiné představy, které se mi doslova rozplynuly před očima. Bangkok je vykreslen v ne zrovna pozitivním smyslu a po tomto poslechu jsem si téměř naprosto jistá, že se do něj v budoucnu podívat nechci.

Nemohu opomenout ani skvělého detektiva Harryho Holea, který nás provází příběhem. Už v prvním díle jsem si ho oblíbila a ani tady tomu není jinak. Baví mě jeho sarkastický humor, kterým si utahuje z ostatních, a celková osobnost, již autor vytvořil. Samozřejmě má i svoje mouchy a tajemství, ale kdo by to u detektiva s temnou minulostí nečekal...


Celkové hodnocení:

Pokud mám hodnotit audioknihu s příběhem jako celek, jedná se o průměrné dílo. Pokud bych ale své hodnocení mohla rozdělit, audiokniha by si zasloužila plný počet, kdežto samotný příběh ukrývající se v hudebních souborech o mnoho méně. I přesto si ale myslím, že posluchači a čtenáři by měli i téhle knize věnovat pozornost, pokud chtějí mít ucelený obrázek o norském detektivovi. Já už se nemohu dočkat dalšího dílu a jsem opravdu zvědavá, kam nás s sebou Harry vezme při příštím vyšetřování...

Tímto mnohokrát děkuji vydavatelství OneHotBook za poskytnutí audioknihy k recenzi.

2 komentáře:

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)